Det første radiostyrte kjøretøyet var faktisk en båt. Denne ble vist fram av selveste Nikola Tesla under en utstilling i Madison Square Garden i New York i 1898.

Tesla lurte folk til å tro at båten hørte på hva de sa

Som en del av underholdningsnummeret oppfordret Tesla publikumet til å skrike ordre til båten. Overraskende nok adlød båten, og folk ble meget forbløffet. Lite visste folk den gangen om radiokontroll, og det faktum at Tesla var fortolkeren og senderen, som kontrollerte båten til å gjøre slik de sa.

Erkerivalen Edisotesla-cartoon-630n arbeidet samtidig på et konkurrerende system. Rettere sagt, hans ansatte, John Hays Hammond, gjorde det. Han anses som far av den moderne radiokontrollen. Hammond var en venn av Tesla, og de eksperimenterte sammen med systemer for overføring i Teslas borg.

Den amerikanske patenten tilfalt til slutt Nikola Tesla, som registrerte den i 1898. I årene som fulgte ble mange liknende patenter registrert både i USA og i Europa.

Radiostyring brukes etter dette militært

Det tok ikke lang tid før teknologien ble anvendt av det militære. Den franske oppfinneren lanserte i 1909 den radiostyrte torpedo “Torpille Radio-Automatiqe”. Marinen fant også anvendelse for teknologien når det kommer til å gjennomføre skyteøvelser på skip. Her hadde Tesla og Hammond sine eksperimenter en første praktisk nytte. I 1923 ble det utrangerte skipet USS Iowa senket i en skyteøvelse, og ombord var Hammond sitt utstyr.

I 1917 skjedde den første radiostyrte flyvningen, under ledelsen av Archibald Low. Dette var også et gjennombrudd som førte til at flere av verdens stormakter, utover 1920- og 1930-tallet, begynte å eksperimentere mer med hvordan radiostyringen kunne anvendes militært. Det britiske militæret utstyrte fly med radiostyring slik at de kunne brukes for skyteøvelser.

De som likevel tok teknologien lengst var Sovjetunionen. Under den finske vinterkrigen hadde Sovjetunionen to bataljoner med radiostyrte panservogner, som de kalte Tele-panservogn. Disse var utstyrt med flammekastere, maskingevær og tidsinnstilte bomber, og ble styrt fra en panservogn som var lengre bak.