Det finnes flere forskjellige typer av motorer for fjernstyrte kjøretøy. Det som er vanlig for nybegynneren er gjerne en elektromotor. Med moderne batterier, og raffinerte motorer trenger ikke dette å være et dårlig valg.

Når det kommer til RC Biler med forbrenningsmotor finnes det to forskjellige typer. Det ene er den vanlige bensinbilen, som kjører på 95 oktan fra pumpa på bensinstasjonen, utblandet med litt olje for å vedlikeholde motoren.

Det spesielle med en nitro-motor

Den andre typen RC-bil med forbrenningsmotor kalles gjerne en nitro eller en “fuelbil”. Disse radiostyrte bilene blir drevet av en blanding av nitrometan, metanol og olje, som også her trengs for å smøre motoren. Alle biler av denne typen trenger noe som kalles for en glødeplugg, som er der for å antenne drivstoffmaxresdefault (4)et, hver gang motoren slår et slag. Derfor trenger man noe som kalles en gløder når man skal starte en nitrobil. Denne gløderen kjører en elektrisk strøm gjennom en glødeplugg, som på grunn av dette blir varm, og begynner å gløde. Strømforsyningen er ekstern. Noen modeller har en startsnor, som man må trekke i. Disse bilene kaller vi snorstartere. Enkelte motorer kan startes med et system som er veldig likt snorstartingen. Dette kalles for rotostart. Her putter man en drill-liknende pistol inne i motoren, og sveiver den i gang på det viset. En annen variant kalles for boks-startere. Her settes bilen på en startboks som gjerne inneholder batterier, slik at glødepluggen kan varmes opp.

Nitrobilen er den vanligste konkurransebilen

Nitorbilen har gjerne den kraftigste motoren, selv om bensinbiler i samme dimensjon også kan yte kraftig. De kraftigste konkurransemotorene har et slagvolum på omtrent 3,5 cm3. Dette er små kraftpakker, med tanke på at radiobilene som skal drives er i en skala på 1:8. Motorene oppnår gjerne et turtall på opptil 40 000 omdreininger i minuttet, og med dette en kraft på opptil 3 hk.